‘Nee, dat ga ik echt niet doen.
Stilstaan en richting mijn buik ademen? Ik neem wel een kop koffie als ik wil ontstressen, dat werkt prima!’
Voor de derde keer loopt mijn cliënt, een financieel manager van inmiddels 3 organisaties, de deur uit, weg van de intuïtieve training. Dit is mij nog nooit gebeurd!
Natuurlijk is er vaker weerstand. Managers op hoog niveau werken vanuit hun hoofd en hebben vaak afgeleerd om te luisteren naar hun intuïtieve ingevingen en harts-energie. Dit laatste is minder vaag dan het klinkt en het goede nieuws is: iedereen heeft het in zich. Mijn passie is om dit de hoofddenkers zelf te laten ervaren. Dus ik laat me niet intimideren door een weigeraar, want ik weet wat het gaat opleveren.
Kosten baten
Mijn cliënt zet zichzelf ertoe mijn oefening toch uit te voeren, en staat nu ook meer open voor de rest van de training. Dat is de kracht van kunnen denken op metaniveau: alles onderzoeken en pas daarna de kosten en baten analyse maken. De training vorig jaar, over persoonlijke ontwikkeling, heeft hij ook goed opgepakt en geïmplementeerd, dus hij weet dat hier iets te halen valt. Maar werken vanuit ‘onderbuikgevoel’ is toch wel even iets anders. Voor de volgende oefening gaan we naar buiten. Er zijn drie opdrachten: A, B en C. De inhoud wordt pas bekend nadat er een keuze is gemaakt. Dus het hoofd is uitgeschakeld bij de overweging en intuïtie mag het zeggen. Lastig. Het wordt B en de opdracht luidt: zoek iets voor je kinderen.
Intuitieve wandeling
Mijn cliënt kent heg noch steg en moet zich bij het bepalen van de richting dus laten leiden door, inderdaad, zijn intuïtie. Daadkrachtig gaat hij op weg en we lopen naar…het Casino. ‘Aan de andere kant zitten winkels’, zeg ik nog, mij bewust van het feit dat ik mijn hoofd nu wel laat meedoen. Dat moet ook, want intuïtie is geen waarheid, het is een samenwerking tussen 3 informatiebronnen: intuïtie, gevoel en verstand. We moeten echt hier zijn en vertwijfeld gluren we door de draaideur naar binnen. Een kerstboom, versiering, is dat het? ‘Oh kijk, speelautomaten en zo’n auto, daar hebben mijn kinderen afgelopen zomer zoveel plezier mee gehad!’ De brede glimlach is onbetaalbaar, we zijn dus toch op de juiste plek.
Zakelijk voelen
Hier doe ik het voor. Want wat werkt voor speelautomaten, werkt ook voor de keuzes die je moet maken in je bedrijf. Wat is de juiste plek voor deze medewerker? Moet mijn bedrijf gaan verhuizen of (nog) niet? Je intuïtie heeft hierover zéker iets te zeggen. En wat dacht je van je gevoel? Nee, dat is niet alleen iets voor de softe sector, mocht je dat soms denken. Zakelijk voelen is echt mogelijk. Natuurlijk moet je je hoofd erbij houden. Maar dat doe je toch wel 🙂
Meer lezen over het Intuïtie model van PeopleCoaching? Klik hier en ontdek hoe jíj dingen kunt bereiken waar je met je hoofd nu nog niet bij kunt.
Lees ook eens onze blog over Disney voor de ondernemer