Communicatie in technisch bedrijf

No pain no gain

Jonge mensen gaan voor kennis en vergeten de verbinding met zichzelf.

Ik heb er weer eentje voor me zitten, een jonge leidinggevende, net nieuw aan de slag in dit bedrijf. Zijn technische werkwijze straalt er van af. Hij en zijn eveneens rationeel ingestelde collega´s weten elkaar goed te vinden en helpen elkaar waar nodig. Prachtig, zou je zeggen. Maar niets is minder waar en dat blijkt in de communicatie met de vierde collega: een 100% gevoelsmens die niet thuis geeft bij de problemen van zijn collega´s maar alleen gericht is op de klant. Heel mooi, maar in de samenwerking gaat het niet lekker, zacht gezegd.

Wederzijds

Waar twee kijven hebben twee schuld, dat geldt ook hier. De informatie en signalen die de één overbrengt worden door de ander niet begrepen, want hij gebruikt ze zelf niet. En dat is wederzijds.

Nieuw voor deze medewerkers, net als voor veel andere mensen, is de regel: de zender is verantwoordelijk voor de boodschap, niet de ontvanger. De zender moet op het niveau van de ontvanger communiceren, zodat die de boodschap begrijpt. Dus niet alleen moet de ratio-man zijn gevoel ontdekken en gebruiken, ook de emo-man moet leren op ratio-niveau te communiceren.
Deze technische uitleg begrijpen de heren dan wel weer en ze staan open voor mijn coaching. Omdat ze zien waar het fout gaat en de tips kunnen uitproberen in de praktijk. En vooral: omdat ze zien wat het oplevert. Daar kan geen algemene training tegenop.

Non-verbaal

Een van mijn opdrachten luidt: ‘Kijk naar de emotionele reactie van jouw communicatie. Wat doet jouw opmerking bij de ander?’ Dat is soms pijnlijk, maar dat mag er even zijn. No pain no gain: door de pijn te voelen zie je hoe het anders moet; leren door ervaren.

Regels zijn er om geïntegreerd te worden. De balans in rationeel en emotioneel communiceren moet voortkomen uit een innerlijke staat, dan gaat het zenden en ontvangen vanzelf. Dat is niet soft, maar ook in een technisch bedrijf van essentieel belang. Daar zijn ook de rationele bazen van overtuigd!

Binnenkort ga ik terug. Niet om te horen hoe het gaat, maar wat het heeft opgeleverd.

Met je communicatie aan de slag?

We hebben diverse producten waarbij je anders leer omgaan met je communicatie, bewuster kiest wat je wilt bereiken en ontdekt wat voor jou goed werkt. Succes verzekerd!.

Kijk eens bij onze producten

Peter ten Buuren

Peter ten Buuren

Executive Coach TEAMexpert

Peter ten Buuren werkt samen met Sietske Biesmeijer als coach en trainer in bedrijfsleven en overheid. Ze trainen groepen op samenwerking en coachen medewerkers op hun persoonlijke effectiviteit. In hun werk stellen zij de mens centraal.

Blije en gelukkige mensen presteren beter

Teams functioneren beter als zij blijvend leren en zich blijven ontwikkelen. Als teams en teamleden goede prestaties leveren voegen zij waarde toe aan de organisatie.

Klik hier voor meer informatie

Wij helpen hele grote bedrijven, MKB maar ook kleine organisaties