Een nieuw jaar of een vakantieperiode gebruiken wij vaak om goeie voornemens en nieuwe plannen te maken. Toch lukt het vaak moeilijk om die plannen daadwerkelijk uit te voeren als we eenmaal weer aan het werk zijn. Waarom doen wij niet wat we van plan waren te doen? En hoe krijgen wij het voor elkaar om wél in actie te komen en onze voornemens uit te voeren?
Uitstellen is menselijk en het zit in onze aard. Daar zit een mooie kant aan: je leeft in het hier en nu. Maar het heeft ook een keerzijde. Want hoe snel ben je weer druk met de dingen van alledag, terwijl dat stemmetje in ons achterhoofd blijft sputteren over tijd vrij maken en motivatie… Ook als een doel makkelijk haalbaar is en er op korte termijn een mooie beloning lonkt, wil dat nog niet zeggen dat er meteen actie wordt ondernomen. Want ook onze persoonlijkheid kan roet in het eten gooien. Gemakzucht is onze grootste valkuil.
Alles altijd leuk?
Niet alles kan altijd maar leuk of makkelijk zijn, sommige dingen moeten gewoon gedaan worden. Heb je beloofd een rapport te schrijven of het archief op te schonen, begin er dan aan zonder erbij stil te staan of het wel leuk is. Spreek met jezelf af dat je er in ieder geval vijf minuten aan gaat werken, ongeacht hoe jij je voelt. Dat helpt om over die eerste weerstand te komen. Dikke kans dat die vijf minuten je motiveren om er meer tijd in te stoppen en voor dat je het weet, is de klus misschien wel geklaard.
Hoe je in actie komt:
- Deel grote klussen op in behapbare brokken, dan begin je er eerder aan (downchunken)
- Maak duidelijke afspraken met jezelf (hoeveel tijd spendeer ik hieraan, wanneer wil ik resultaat zien, hoe vaak ga ik hiermee aan de slag etc.). En plan deze vervolgens in.
- Beloon jezelf na een vervelende klus (dit kan al met een kop koffie in de zon of start met die leuke klus waar je energie van krijgt).
- Weer eerlijk tegen jezelf en herken je smoezen (en doe er vervolgens niets mee, haha).
- Wees realistisch met je tijdsindeling. Vaak plan je te krap. Dit levert behalve tijdsdruk ook een negatief en onrealistisch beeld van jezelf op.
- Zoek je interne motivatie. Wat levert het jou op voor de korte én de lange termijn? En is dat deze investering waard?
Tenslotte
Check je werktaken eens. Als maximaal 20% van je klussen niet echt leuk is, is dat nog prima. Is dit percentage hoger en van blijvende aard, dan is het zinvoller om in gesprek te gaan met je leidinggevende of om bij jezelf te rade te gaan hoe dit anders kan. Langdurig een groot percentage klussen doen die je niet leuk vindt of niets opleveren, kan je werkplezier ondermijnen.
Wist je dat…
- Wij ook tips hebben om je werk af te krijgen voor de vakantie?
- We je kunnen helpen met betere verdeling van tijd met onze timetool?
- Wij je graag helpen nog succesvoller te worden!
- Peter06-29091861 of Sietske 06-40369922 graag bij je langskomen hiervoor.
- Je hier meer info vindt over onze meest bekende producten.