Goed omgaan met kritiek

Nooit meer slapeloze nachten

…een blog speciaal voor vrouwen
5 manieren om, op je werk en in je privéleven, om te gaan met kritiek en nare gesprekken. Zonder scheve gezichten of nachtelijk getob.
  1. Trek het je niet persoonlijk aan
    Vrouwen hebben de neiging om zich negatieve opmerkingen persoonlijk aan te trekken, terwijl die vaak niet persoonlijk zijn bedoeld. Wanneer iemand een opmerking maakt over je werkhouding, dan gaat dit over hoe je functioneert binnen je baan en niet over hoe je als persoon bent.
  2. Laat het los
    Het is gemakkelijk om uren of dagen te bedenken hoe je had moeten reageren op die ene opmerking van een vriend(in) of collega. Vooral ’s nachts in bed begint het te malen. Het klinkt waarschijnlijk gemakkelijker dan het is, maar: laat het los. Lukt dat niet? Praat er dan over met je partner of vriendinnen. Je voelt je na zo’n gesprek waarschijnlijk een stuk opgeluchte.
  3. Negeer gemene opmerkingen
    Gemene opmerkingen kunnen nog lang nasuizen in je oren. Ook als je zelf weet dat de kritiek ongegrond is. De beste oplossing? Negeer de hele kwestie en probeer er vooral geen aandacht aan te besteden. Dat is alleen maar verspilde energie.
  4. Luister naar de inhoud
    Kritiek krijgen, maar ook geven is lastig. Vaak komt kritiek namelijk harder aan dan bedoeld. Probeer die Boze toon of gemene ondertoon te negeren en luister enkel naar de inhoud van de boodschap
  5. Bekijk het positief
    Kritiek krijgen is nooit leuk, maar probeer er toch iets positiefs in te zien. Degene met wie je in gesprek bent, neemt de moeite om je te wijzen op bepaalde zaken die hem of haar irriteren. Luister en – mocht de kritiek terecht zijn – leer dan van deze ervaring en verander je gedrag.

Succes!

Lees ook eens mijn blog over Zakelijk mediteren in 4 stappen

Sietske Biesmeijer

Executive Coach - TEAMexpert

Sietske Biesmeijer heeft een samengesteld gezin met 4 kids, runt met man een eigen zaak en werkt meestal fulltime. Is daarnaast coach bij een Landelijke aanbieder, heeft zitting in de Raad van Toezicht van Stichting AlGoed en maakt in haar vrije tijd graag kunst.

Blije en gelukkige mensen presteren beter

Teams functioneren beter als zij blijvend leren en zich blijven ontwikkelen. Als teams en teamleden goede prestaties leveren voegen zij waarde toe aan de organisatie.

Klik hier voor meer informatie

Wij helpen hele grote bedrijven, MKB maar ook kleine organisaties

Leiderschap of leidinggeven?

Ontdek jouw persoonlijk leiderschap in ons eBook “Leiderschap of leidinggeven”. We nemen je mee in vier stappen hoe jij als leidinggevende trouw kunt zijn aan jezelf en jouw kracht kunt gebruiken om anderen leiding te geven. Wanneer jij in beweging komt, volgt de rest vanzelf.