Iedereen is verschillend. Terwijl de ene persoon ‘s ochtends barst van de energie, heeft de ander eerst een uurtje nodig om ‘op stoom’ te komen. Ieder heeft namelijk zijn eigen natuurlijke ritme. Maar we werken vaker tegen dat ritme in dan ermee… en dát kan anders.
Geen tijd voor
Er is altijd meer te doen dan je aankunt. Dagelijks komen er waarschijnlijk taken, vragen en opdrachten bij, hup, op je stapel to do. En natuurlijk allemaal éven belangrijk. Als je niet oppast ben je elke keer druk met wat het laatste op de stapel is gekomen, of misschien wel bezig met die vraag voor die ene collega of die klant die ‘het hardste schreeuwt’. En eens goed ervoor gaan zitten om je agenda of je mailbox beter in te delen… daar heb je al helemaal geen tijd voor. Toch kan het: echt grip krijgen op je agenda zonder dat het veel discipline kost. De essentie? Voor zover dat kan werken vanuit je natuurlijke ritme.
Je natuurlijke ritme
Het klinkt misschien wat vaag, maar het is eigenlijk heel logisch en vooral eenvoudig. Als je ontdekt wat je natuurlijke ritme is, op welke momenten je veel en op welke je wat minder energie hebt. Of wanneer je snel beslissingen kunt nemen en wanneer je wat meer een visionaire pet op hebt. Dan kun je veel bewuster je agenda inplannen. Natuurlijk heb je afspraken waarin jij niet alleen bepaalt wanneer en hoe laat deze plaatsvinden. Maar er zijn vast ook veel afspraken of taken waarbij je wel zelf kunt bepalen wanneer je ze uitvoert of afspreekt.
Reëel plannen
Naast meer inzicht in je natuurlijke ritme is het zaak om goed te plannen. En hiermee bedoel ik reëel!
- We plannen vaak te kort, hierdoor ontstaat er tijdsdruk.
- We plannen vaak onze agenda helemaal vol, hierdoor is er geen ruimte voor onvoorziene omstandigheden.
- We plannen vaak allemaal losse taken, terwijl als je ze clustert het minder tijd kost.
- We laten onze agenda vaak bepalen door onze collega of klant, terwijl je er zelf meer in kan sturen.
- We laten onze agenda vaak bepalen of er tijd is om te lunchen, in plaats van dit belangrijk te maken voor onszelf.
En zo voort… waarschijnlijk heb je wel iets herkent van wat hierboven staat.
Een afspraak met jezelf is ook een afspraak!
Krijg meer gedaan in minder tijd
Vraag jij je regelmatig af hoe je alles gedaan kunt krijgen van wat je wilt en moet doen? Zijn er taken waar je steeds maar niet aan toe komt? Vraag jij je aan het eind van de dag vaak af wat je eigenlijk allemaal hebt gedaan? Kortom, wil jij je persoonlijke effectiviteit verbeteren? Volg dan eens onze training 90 minutes Time management.
Tot slot nog wat tips
- Plan 1,5 x keer meer tijd in dan je van plan bent. Dus denk je dat de klus met een uur is geklaard, plan 1,5 uur in je agenda.
- Plan 80% van je agenda vol en laat 20% ruimte over voor onvoorziene omstandigheden. Geen dag is zonder uitloop of spoed.
- Maak blokken van taken die regelmatig terugkomen. Dus een blok email, een blok telefoontjes plegen, een blok gefocust werken aan je project.
- Behalve dat veel zaken belangrijk zijn, is het ook goed om te kijken of iets ook urgent is. Daarnaast kun je kijken of het wel echt bij jou hoort of dat iemand anders dit ook prima kan afhandelen.
- Plan je lunch in en zorg dat je hier bewust de tijd voor neemt. Die boterham op je werkplek is écht niet gezond voor je en zeker niet productief.
En een laatste tip
We leven en werken momenteel in een stressvolle tijd. Zes van de tien werknemers vinden dat de druk op het werk ronduit hoog ligt. En overwerken ligt dan op de loer… die laptop is zo mee naar huis genomen! Zelfs twee derde van de medewerkers maken regelmatig overuren, gemiddeld wel zo’n zes uur per week.
Lees hier onze blog over Hoe kom ik stressvrij door mijn werkdruk heen en laat je niet werkdruk maken 😉
Elke maand onze tips ontvangen?
Abonneer je hier op onze blog, dan valt ie elke maand in je inbox!