Feedback geven

Ook zonder dat je het beseft, word je eigen gedrag in veel situaties gestuurd door het gedrag van anderen. Als iemand boos kijkt en je moet die persoon om een gunst vragen, dan zul je dat op een andere manier doen dan in het geval dat die ander blij kijkt. Met andere woorden, jouw interpretatie van hetgeen je waarneemt – in dit geval de gezichtsuitdrukking van de ander – bepaalt hoe je die ander benadert.

 

Bewustwording van gedrag

Feedback maakt de ander vaak bewust van gedrag, waar hij zich tot dat moment niet van bewust was. Of maakt hem bewust wat het effect is van zijn gedrag op anderen. Wellicht ontdekt hij onbevredigende aspecten aan zijn manier van handelen. Het is daarom belangrijk dat er mogelijkheden zijn om alternatieven te zoeken en uit te proberen.

 

De vrijheid om gedrag aan te passen

Feedback wordt vaak gegeven naar aanleiding van gedrag, dat als negatief wordt beleefd. Dergelijke feedback wordt dan meestal gezien als een eis om het gedrag te veranderen. En een eis kan je moeilijk naast je neerleggen, dus is de feedback-ontvanger haast gedwongen om zich aan te passen aan de ander. Door de feedback zo te formuleren dat het geen eisen zijn of niet zo overkomt, gun je de ontvanger de vrijheid om het gedrag aan te passen. Pas als er sprake is van een vrije keuze zal de gedragsverandering een permanent karakter hebben.

 

IK WIL FF ZEGGEN…

JE BENT EEN TOPPERTJE

 

Wees voorzichtig met feedback

Feedback die gegeven wordt, kan voor de ontvanger geheel nieuw zijn, en hem (weer) aan het denken zetten over de vraag ‘Wie ben ik?’. Dit kan een heel positief, alhoewel soms pijnlijk, proces zijn. Het wordt gevaarlijk op het moment dat de eigen identiteit zo wankel is, dat de nieuwe informatie leidt tot een volledige twijfel over de zin van het ‘eigen ik’, zonder dat er hulp geboden wordt om de informatie te helpen verwerken. Als je die hulp niet kunt geven, overweeg dan of de feedback wel gegeven moet worden!

 

Tips en tricks

  • Er is geen mislukking, alleen informatie
  • Geef feedback op de inhoud, niet op de persoon
  • Zeg wat je denkt, dan heb je de meeste kans dat iemand je begrijpt
  • Vraag je feedback, luister dan om te horen, niet om meteen te antwoorden
  • Blijf open, eerlijk en nieuwsgierig

 

Note

Vergeet niet dat feedback lang niet altijd betrekking hoeft te hebben op negatief gedrag. Mensen zijn zich meestal niet zo bewust van dingen die ze goed doen of die positief op de ander overkomen. Positieve feedback heeft net zoveel voordelen als negatieve feedback, maar is minder pijnlijk.

 

Feedback opfrissen?

Voor veel mensen blijkt het erg moeilijk te zijn om positieve en constructieve boodschappen te bedenken en op de juiste manier onder woorden te brengen. Vaak vindt men het lastig om de ander precies duidelijk te maken wat je bedoelt en komt het niet over zoals je graag zou willen. Dan breng je de boodschap waarschijnlijk op een manier die weerstand of mislukking oproept. Dit is een belangrijk onderdeel van onze opfrisworkshop ‘Feedback’. Hij duurt slechts 1½ uur en is een leuke manier om je kennis weer even op te frissen. Interesse in een opfrisworkshop? Laat het ons weten via info@peoplecoaching.nl.

 

Passend bij dit onderwerp is deze blog over hoe je meer waardering uitspreekt naar je teamleden.

Abonneer je hier op onze blog, dan valt ie elke maand in je inbox!

Sietske Biesmeijer

Executive Coach - TEAMexpert

Sietske Biesmeijer heeft een samengesteld gezin met 4 kids, runt met man een eigen zaak en werkt meestal fulltime. Is daarnaast coach bij een Landelijke aanbieder, heeft zitting in de Raad van Toezicht van Stichting AlGoed en maakt in haar vrije tijd graag kunst.

Blije en gelukkige mensen presteren beter

Teams functioneren beter als zij blijvend leren en zich blijven ontwikkelen. Als teams en teamleden goede prestaties leveren voegen zij waarde toe aan de organisatie.

Klik hier voor meer informatie

Wij helpen hele grote bedrijven, MKB maar ook kleine organisaties

Leiderschap of leidinggeven?

Ontdek jouw persoonlijk leiderschap in ons eBook “Leiderschap of leidinggeven”. We nemen je mee in vier stappen hoe jij als leidinggevende trouw kunt zijn aan jezelf en jouw kracht kunt gebruiken om anderen leiding te geven. Wanneer jij in beweging komt, volgt de rest vanzelf.