Jonge professionals klaarstomen voor de ‘Champions League of Brands’
Jonge professionals klaarstomen voor
de ‘Champions League of Brands’
Veranderings- en optimalisatietrajecten zijn voor de afdeling Digital & Technology bij VIM Group geen onbekend terrein. Zo veranderen en verbeteren de jonge professionals niet alleen merken, onderliggende processen en software, zij ontwikkelen ook zichzelf. Werken met corporate klanten vraagt namelijk een professionele stijl van communiceren en manier van aanpak. PeopleCoaching stoomt de jonge professionals op de afdeling klaar voor de ‘Champions League of Brands’ vertelt Maarten Evertzen van VIM Group.
Verschil tussen gelijk hebben
en gelijk krijgen
“Ik ken PeopleCoaching van de tijd dat ik nog Business Director was. Toen werd ik door het management gekoppeld aan Peter om als jonge hond de mentale stap naar senioriteit te maken. Inmiddels ben ik alweer zelf een aantal jaren verder in mijn ontwikkeling en geef ik nu als managing partner leiding aan de consultancy tak van Digital & Technology. Dit is een snelgroeiende afdeling met veel jonge mensen. Wij werken met name voor corporate klanten waarbij vooral de afdelingspolitiek en manier van communiceren erg wennen is voor de junioren.
Wij moeten complexe materie zo begrijpelijk en simpel mogelijk maken voor onze klanten, zodat zij daar beslissingen over kunnen nemen. Daarbij speelt een hoge mate van politiek in de besluitvorming. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn soms echt twee verschillende dingen. We merken dat jonge mensen in het begin vooral lineair denken: ‘Ik moet daar een advies over geven en dan neem ik aan dat de klant dat overneemt’. Maar dat is vaak niet de manier. In sommige gevallen vereist het een subtiele aanpak, de truc is dan om het zo te brengen dat de klant uiteindelijk zelf de oplossing ondersteunt, er eigenaar van wil zijn en het intern doorzet”, vertelt Maarten.
Dankzij coaching inzicht in de obstakels
Bij VIM Group krijg je als jonge professional veel vrijheid en zelfstandigheid om je werk te doen. “Dat klinkt natuurlijk heel fijn, maar we zien wel bij junioren dat ze wat moeite hebben om op tijd te signaleren dat het werk niet afkomt. Het kan altijd gebeuren dat je het niet op tijd af hebt, maar ik merk dan dat ze het moeilijk vinden om dat tijdig aan te geven en om hulp te vragen. Ook het denken in oplossingen versus problemen op zo’n moment. Coaching is hiervoor een heel effectief instrument gebleken.” Maarten geeft aan dat ze met hun leeftijd ook wel snel de schijn tegen hebben.
“Waar we rekening mee moeten houden, is dat ze nog jong zijn. Dat betekent dat ze nog niet geoefend zijn in het reflecteren op gedrag en hun invloed op het bereiken van doelen. Er is dan soms frustratie als het niet lukt, ondanks de inzet die vaak wel hoog is. Ze praten om de essentie heen, zijn onzeker, communiceren niet tijdig of zijn misschien zelfs bang voor afwijzing, dat ze niet goed genoeg zijn. Wanneer ze het inzicht krijgen, gaan ze hun eigen handelen beter evalueren. Dan zie je vanzelf dat er een bepaalde rust komt. Peter helpt ze om die obstakels te overwinnen op een veilige manier.”
In alle veiligheid van de coach
Sommige jonge professionals ontwikkelen zich relatief snel, anderen zullen daar wat meer hulp bij nodig hebben. Dan is het fijn dat je als manager niet je team hoeft te spiegelen, maar dat dat in alle veiligheid van een coach gebeurt: “Peter is heel direct, maar met een menselijke factor waardoor hij op een fijne manier kan spiegelen om direct tot de kern te komen en persoonlijke groei te realiseren. Zo heeft hij mij ook destijds meerdere waardevolle inzichten gegeven, zowel zakelijk als privé.
Bij VIM Group staan we ervoor om mensen in hun kracht te zetten, een doel waar de missie en visie van PeopleCoaching goed op aansluit. Want als mensen iets leuk vinden, dan zijn (of worden) ze er vaak ook goed in. Daarom is voor mij de cultuur en harmonie binnen het team eveneens zo belangrijk. Iedereen gaat voor elkaar door het vuur en die motivatie en verbinding op menselijk vlak wil je graag koesteren. Met Peter als coach zie ik de ontwikkeling en gedragsverandering plaatsvinden onder onze mensen. Ze zijn stabieler door zelfkennis, waardoor ze gerichter handelen en gemotiveerd raken om doelgerichter te werken.”
“Wij spelen immers in de ‘Champions League of Brands’ waarvoor we de beste versie van onze jonge professionals nodig hebben. We work hard. We play hard(er).”
– Maarten Evertzen, Managing Partner bij VIM Group